zondag 17 februari 2013

Stop oorlog - Ik sta voor

...

vrijdag 17 juli 2009


Ik sta voor

Alle kwaadheid die op jouw weg komt

alle duivels op dat driftpaard

met die vurige staart

die jij zo graag in de koffie

van jouw vrienden roert



maar laat maar,

al die nutteloze zielen

die niet meer weten

dat gras groen is

en de hemel blauwer dan lavendel

mooier, geuriger,

dan jouw denkbeeldige hel



waarvan ik de navelstreng

heb doorgebeten

met alles wat er aan geweten

in mijn strot ligt

er zijn teveel vrienden reeds gestorven

voor het goede doel



waar ik maar geen zingeving

in kan vinden

door de ervaring die ik niet koester

als mijn doodgeboren

zelfs door de keizersnede

niet meer tot leven te wekken

droom, dat ik nog dat kind ben

dat zinspeelt op vrede



terwijl ik weet

dat de wereld in brand staat

onze enige hoop is,

de werkelijkheid achter te laten

daar waar de nachtmerrie

meer soelaas biedt

in het achteruit spellen

van ons verstandelijk vermogen



maar mij zul je nooit horen oordelen

ik roep wat nutteloze woorden

als elementen

uit die niet door mij geschapen

maatschappij van klootjesdansers

mij boos hebben gemaakt



ik laat het bij die onnozelheid

omdat het gedachten zijn

en geen personen

als de wereld werkelijk

wat persoonlijker zou worden

dan zou ik mijn woede nooit zo uitspannen



of denken, dat iedere anonieme knuffel

een ooit gekoesterde liefdestruffel vermoordt

in de hoop er heimelijk baat bij te hebben

zodat de deur der vreugde weer openslaat



om mij met het sociale licht

der gerechtigheid

tegemoet te treden, zoals tijdens

dat bijna geniepige

hunkeren van mijn ziel,

naar de waarheid in mijn dromen

of slapen jullie net als ik

onder een eik in de denktuin



die we gezamenlijk hebben ontworpen

om er voor te zorgen dat er niemand

door het net valt, uit vriendelijkheid

en die niets vermoedende onschuld



waarmee onze zonen ten velde zijn gestuurd.







Schrijver: mobar

Geplaatst door Mobar Vorstkasteel op 14:02 Labels: Leven, Oorlog, Verwarring

1 opmerking:

Mobar Vorstkasteel17 juli 2009 14:04

Rebelle Reageer op Ik sta voor

Aangrijpend.

Friday, June 29, 2007 13:09



1 opmerking:

  1. Alle kwaadheid die op jouw weg komt

    alle duivels op dat driftpaard

    met die vurige staart

    die jij zo graag in de koffie

    van jouw vrienden roert




    maar laat maar,

    al die nutteloze zielen

    die niet meer weten

    dat gras groen is

    en de hemel blauwer dan lavendel

    mooier, geuriger,

    dan jouw denkbeeldige hel




    waarvan ik de navelstreng

    heb doorgebeten

    met alles wat er aan geweten

    in mijn strot ligt

    er zijn teveel vrienden reeds gestorven

    voor het goede doel




    waar ik maar geen zingeving

    in kan vinden

    door de ervaring die ik niet koester

    als mijn doodgeboren

    zelfs door de keizersnede

    niet meer tot leven te wekken

    droom, dat ik nog dat kind ben

    dat zinspeelt op vrede




    terwijl ik weet

    dat de wereld in brand staat

    onze enige hoop is,

    de werkelijkheid achter te laten

    daar waar de nachtmerrie

    meer soelaas biedt

    in het achteruit spellen

    van ons verstandelijk vermogen




    maar mij zul je nooit horen oordelen

    ik roep wat nutteloze woorden

    als elementen

    uit die niet door mij geschapen

    maatschappij van klootjesdansers

    mij boos hebben gemaakt




    ik laat het bij die onnozelheid

    omdat het gedachten zijn

    en geen personen

    als de wereld werkelijk

    wat persoonlijker zou worden

    dan zou ik mijn woede nooit zo uitspannen




    of denken, dat iedere anonieme knuffel

    een ooit gekoesterde liefdestruffel vermoordt

    in de hoop er heimelijk baat bij te hebben

    zodat de deur der vreugde weer openslaat




    om mij met het sociale licht

    der gerechtigheid

    tegemoet te treden, zoals tijdens

    dat bijna geniepige

    hunkeren van mijn ziel,

    naar de waarheid in mijn dromen

    of slapen jullie net als ik

    onder een eik in de denktuin




    die we gezamenlijk hebben ontworpen

    om er voor te zorgen dat er niemand

    door het net valt, uit vriendelijkheid

    en die niets vermoedende onschuld




    waarmee onze zonen ten velde zijn gestuurd.










    Schrijver: mobar

    BeantwoordenVerwijderen