maandag 18 februari 2013

Stop oorlog - 2006

...

dinsdag 28 juli 2009


Ik sta voor ( 2006)

Alle kwaadheid die op jouw weg komt

alle duivels op dat driftpaard

met die vurige staart

die jij zo graag in de koffie

van jouw vrienden roert



maar laat maar, al die nutteloze zielen

die niet meer weten dat gras groen is

en de hemel blauwer dan lavendel

mooier, geuriger, dan jouw denkbeeldige hel



waarvan ik de navelstreng heb doorgebeten

met alles wat er aan geweten in mijn strot ligt

er zijn teveel vrienden reeds gestorven voor het goede doel



waar ik maar geen zingeving in kan vinden

door de ervaring die ik niet koester als mijn doodgeboren

zelfs door de keizersnede niet meer tot leven te wekken

droom, dat ik nog dat kind ben dat zinspeelt op vrede



terwijl ik weet dat de wereld in brand staat

onze enige hoop is, de werkelijkheid achter te laten

daar waar de nachtmerrie meer soelaas biedt

in het achteruit spellen van ons verstandelijk vermogen



maar mij zul je nooit horen oordelen

ik roep wat nutteloze woorden als elementen

uit die niet door mij geschapen maatschappij

mij boos hebben gemaakt



ik laat het bij die onnozelheid

omdat het gedachten zijn en geen personen

als de wereld werkelijk wat persoonlijker zou worden

dan zou ik mijn woede nooit zo uitspannen



of denken, dat iedere anonieme knuffel

een ooit gekoesterde liefdestruffel vermoordt

in de hoop er heimelijk baat bij te hebben

zodat de deur der vreugde weer openslaat



om mij met het sociale licht der gerechtigheid

tegemoet te treden, zoals tijdens dat bijna geniepige

hunkeren van mijn ziel, naar de waarheid in mijn dromen

of slapen jullie net als ik onder een eik in de denktuin



die we met z’n allen hebben ontworpen

om er voor te zorgen dat er niemand

door het net valt, uit vriendelijkheid

en die niets vermoedende onschuld



waarmee onze zonen ten velde zijn gestuurd.





Schrijver: mobar

2006


Labels: Jij, Leven, Oorlog


juli 2009 14:22

DrieGeetjes Reageer op Ik sta voor



Saturday, November 11, 2006 19:31







sunset Reageer op Ik sta voor



Saturday, November 11, 2006 18:53



Prachtig. En ondanks de lengte heel graag gelezen.

Liefs en fijne avond, sunset



MayadeBij* Reageer op Ik sta voor



Saturday, November 11, 2006 11:04



Ook goedemorgen Heerlijke tekst.



rovago Reageer op Ik sta voor



Saturday, November 11, 2006 00:18



Een prachtgedicht.

Groetjes.

Rovago



Geen opmerkingen:

Een reactie posten