maandag 21 september 2015

Hypnose


Bij het woord hypnose moet ik denken aan het boek dat ik ooit van een klasgenoot leende. Een boek over zelfhypnose. Aandachtig las ik het eerste hoofdstuk en nam de opdrachten in mij op. Ik moest mijn opgestoken middelvinger dertig centimeter voor mijn neus houden en er met beide ogen naar kijken.
Het leek net een vorm van mediteren, ik staarde naar mijn bewegingsloze lichaamsdeel en nog voor dat ik het in de gaten had, verdween de achtergrond van mijn leven.

Ik had geen afkomst meer, ik had geen eetstoornis gehad, mijn moeder was geen hoer meer, ik was geen bediende meer op een schip vol gehandicapten, mijn hamster was verdwenen.
Ik was geen mens, ik was een vogel!

Waarschijnlijk was ik in een vorig leven een merel geweest en was dat in mijn onderbewustzijn komen door fladderen.
Ik vond het wel een prettige gewaarwording en ik zong een aardig vogelliedje.
Wanneer ik dreigde uit mijn hypnose te geraken, keek ik weer naar mijn opgestoken middelvinger.

De rest van het boek las ik niet uit, want ik had als merel niets aan een boek over hypnose en het fladderende leven beviel mij uitstekend in het voorjaar van mijn droom.


Jeroen Splinterman

3 opmerkingen:

  1. Het begin van mijn carrière als poète maudit was door het gezang van een merel. Ik was geheel betoverd door die buitenaardse, niet te evenaren klanken. En nog, want ik heb die merel nooit met woordpoëzie kunnen evenaren.
    Ik heb de merel nooit persoonlijk kunnen bedanken.
    Wil je me leren merel te worden?...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeroen Splinterman
    Datum: 18-05-2014
    Bericht: Het was oorspronkelijk een schrijfopdracht voor een andere site over het woord hypnose. Ik heb niet te pretentie dat ik de zang van de merel kan evenaren, of dat ik iemand anders kan leren merel te worden. Wel was het mijn bedoeling een originele invulling van de schrijfopdracht te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 17-05-2014 Jeroen Splinterm... hartenkreet Hypnose 179 8.50 4 2

    BeantwoordenVerwijderen