donderdag 6 november 2014

Sally

Natuurlijke rol
De natuurlijke rol
die mij als vrouw
door de natuur is gegeven
staat geen impulsen af
aan tijd
die uit zichzelf
eenvoudig is
uit te leggen

en in een poging
tot nieuwsgierigheid
probeer ik soms uit
hoe het zou zijn als een man
die de natuur niet is vergeten

dan laat ik alle bloemen
verwelken in de nacht
en kus ik alle vlinders
fluisterend ter beschouwing
zacht

in flatgebouwen
die met de wolken vrijen
bewonder ik de vrijheid
van de mens in al zijn peinzen

en dan vlieg ik weg
als een paradijsvogel
in al zijn pracht

want over schoonheid
kan de arme mens
helaas niet veinzen.



Schrijver: Sally Winterflow
Inzender: Henk van Dijk, 02-07-2011


Geplaatst in de categorie: vrouwen


Deze inzending is 249 keer bekeken



Beoordeling: 5.00 Aantal stemmen: 1

6 opmerkingen:

  1. dinsdag 14 augustus 2012
    Gedachten om te vergeten
    ...
    Geplaatst door Mobar Vorstkasteel op 13:03
    8 opmerkingen:

    Mobar Vorstkasteel14 augustus 2012 14:30

    Grijze winters
    Grijze winters
    ze gruwelen
    boven mijn dakpan
    en brein van duizend zolders
    verstikte zon verscholen
    maan aan God geboden

    daal ik terug vannacht
    naar kelders vol onmacht
    soms warm, vaak koud
    van blind geboren

    helderziend gemaakt
    tot toverwoorden
    draag ik onder
    mijn naakte ziel
    als held verklaart
    en wond gevonden
    van het dichterlijke ego
    zonder duisterzonden
    plaatsgenoot
    stadsgenoot
    medeconsument
    tot tovernoot
    pracht
    overkomen

    en bijster staaf gegoten
    slaaf gemaakt
    van dertien dromen
    diepe kloven
    tussen de onbeminde
    zolen, simpele zielen
    zodengoden
    slaap ik winters
    zonder hart.



    Schrijver: mobar
    :
    Mobar Vorstkasteel
    12 juli 2009 04:53
    Marousia Reageer op Grijze winters

    Saturday, December 29, 2007 19:52

    Een werkelijke prachtige parel heb je hier weer neer weten te zetten. Liefs van Marousia

    Quicksilver Reageer op Grijze winters

    Saturday, December 29, 2007 13:14

    in een adem gelezen.. een pracht mobar!!

    liefs, knuffel
    Dicky

    kerima ellouise Reageer op Grijze winters

    Saturday, December 29, 2007 12:11

    prachtig Mobar...één adem-powezie !
    liefs
    kerima ellouise

    janny schepenaar Reageer op Grijze winters

    Saturday, December 29, 2007 11:13

    ja dit is mooi, dit is poëzie, graag gelezen,
    liefs, Janny

    conan Reageer op Grijze winters

    Saturday, December 29, 2007 09:37

    ja , mobar , je gedichten heb ik gemist ... je verrassende beelden...je staaf-gieten

    liefs conan***

    BeantwoordenVerwijderen
    Mobar Vorstkasteel14 augustus 2012 14:36

    Bewolkt begin

    Er is 1 reactie op deze inzending:

    Naam: Coby Poelman-Duisterwinkel
    Datum: 11-05-2010
    Bericht: Heel treffend! Goed gedicht!



    BeantwoordenVerwijderen
    Mobar Vorstkasteel14 augustus 2012 16:00


    Vogeltje fladder

    Fladder dan vogeltje
    vlieg van hier naar de maan
    ik was nooit de minnaar
    die leraar of meester
    ik was slechts kabouter
    en zocht een maagd in jouw taal
    maar nu zijn hier de tranen hetzelfde
    bitter zuur, verdriet zonder werkelijk afscheid
    leef ik tussen afgeschermde muren
    mijn handicap maakt mij minder dan ik ben
    maar je mag niet bij me bedelen
    je moet ver weg gaan, nooit meer terug komen
    vrij zijn zonder mij, als vogeltje zonder schroom
    je hoeft niet te blozen, of steeds naar me te lachen
    ik weet wel dat het leven klote is
    en het liefst zonder mij
    in een land waar de dichters
    lekker vlees verkopen
    en niet opzien tegen iemand
    die de koningin tutoyeert
    wanneer ze nachtelijke slipjes wast
    omdat wassen schijn geeft van schoonheid
    je hoeft geen volmaakte taal te zijn
    of de het en de die in een zij te verliezen
    ik sla het woordenboek open bij nul
    en begin weer bij het bevriezen
    ik leg mijn hart wel op het heksenvuur
    omdat ik je weer dreig te verliezen
    maar weet wel dat ik net zo eenzaam
    ben als jij in momenten van wanhoop
    en dat ik me schaam als een schaap
    dat ik er nu over schrijf.


    Donald Dankzand
    Geplaatst door Mobar Vorstkasteel op 15:14 1 opmerking:
    Mobar Vorstkasteel20 juli 2009 15:15
    Free@Bird Reageer op Vogeltje fladder

    Tuesday, January 01, 2008 19:43

    zoveel woorden Mobar en ik lees bedelend naar meer

    Claire Q Reageer op Vogeltje fladder

    Monday, December 31, 2007 20:05

    pfff ffies je gedichten doorgelezen
    en je hebt zoveel "strakke" zinnen
    en reflecties er in verweven..

    geweldig gewoon!

    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mobar Vorstkasteel14 augustus 2012 18:07

    Speelfilms
    IJverde jij wederzien
    of wederhoren
    plakte jij dromen
    achter gekalkt behang
    tijdens een tocht naar de rivier
    naar een droom,ver weg van hier
    haperde de weg terug
    zoals in speelfilms
    achter in de Kerkhal
    hield er getuigenis beraad
    op het grote witte doek
    van bewegende projectie
    en we hielden van Tarzan
    waren vertrouwd met apen
    de dikke en de dunne
    door regen en wind bevriend

    hielden van ons, kinderen.


    © september 2009, mobar

    02-09-2009
    12:24 uur

    Indringend en mooi gedicht.
    films kijk ik met vrienden en vriendinnen, ook al voel ik me dan nog kind. het is een fijn gevoel om samen naar iets te kijken wat ons met elkaar verbind

    BeantwoordenVerwijderen
    Mobar Vorstkasteel15 augustus 2012 14:23


    Nachtmist


    De stilte daalt als een dikke nachtmist

    in de trui die je op mijn bed achterliet
    vind ik een paar haren van jouw kalend hoofd

    de gordijnen waaien het stof van de bergen
    een hemel kleurt rood door al mijn bijgeloof
    durf ik die trui niet meer te wassen

    maar ik ben op weg

    naar de keuken

    en zie het stille fornuis
    naar mij wenken

    dikke nachtmist trekt langzaam weg.




    © september 2009, mobar

    13-09-2009
    22:55 uur

    En toen Mobar ging je lekker eten bereiden en misschien ook nog wel de trui van je vriend wassen?

    Mooi geschreven, 13-09-2009
    18:38 uur


    Mooi verwoord

    BeantwoordenVerwijderen
    Mobar Vorstkasteel24 augustus 2012 14:23


    Haven

    Ik wil de moeder niet zijn
    die haar kind niet kan vertrouwen
    of de vader, op een rivier van whisky
    in zijn donkerblauwe blouse
    met niets te verliezen

    ik zal de dochter niet worden
    in die rode jurk van liefde
    zal ik niet trouwen en nooit rouwen
    de zoon zal ik nooit kennen
    als vrijgezel kan ik slechts wennen
    aan het vertrouwde van de haven.



    Schrijver: Jeroen Splinterman
    Inzender: Henk van Dijk, 01-10-2011


    Geplaatst in de categorie: maatschappij


    Deze inzending is 128 keer bekeken



    Beoordeling: 6.67 Aantal stemmen: 3

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Speelfilms
    IJverde jij wederzien
    of wederhoren
    plakte jij dromen
    achter gekalkt behang
    tijdens een tocht naar de rivier
    naar een droom,ver weg van hier
    haperde de weg terug
    zoals in speelfilms
    achter in de Kerkhal
    hield er getuigenis beraad
    op het grote witte doek
    van bewegende projectie
    en we hielden van Tarzan
    waren vertrouwd met apen
    de dikke en de dunne
    door regen en wind bevriend

    hielden van ons, kinderen.


    © september 2009, mobar

    02-09-2009
    12:24 uur

    Indringend en mooi gedicht.
    films kijk ik met vrienden en vriendinnen, ook al voel ik me dan nog kind. het is een fijn gevoel om samen naar iets te kijken wat ons met elkaar verbind

    BeantwoordenVerwijderen
    Mobar Vorstkasteel15 augustus 2012 14:23


    Nachtmist


    De stilte daalt als een dikke nachtmist

    in de trui die je op mijn bed achterliet
    vind ik een paar haren van jouw kalend hoofd

    de gordijnen waaien het stof van de bergen
    een hemel kleurt rood door al mijn bijgeloof
    durf ik die trui niet meer te wassen

    maar ik ben op weg

    naar de keuken

    en zie het stille fornuis
    naar mij wenken

    dikke nachtmist trekt langzaam weg.




    © september 2009, mobar

    13-09-2009
    22:55 uur

    En toen Mobar ging je lekker eten bereiden en misschien ook nog wel de trui van je vriend wassen?

    Mooi geschreven, 13-09-2009
    18:38 uur


    Mooi verwoord

    BeantwoordenVerwijderen
    Mobar Vorstkasteel27 augustus 2012 17:28


    mopske

    Wednesday, October 19, 2011 18:35

    supermooi schrijven rakend tot op het bot,
    gr mopske


    Nipster

    Wednesday, October 19, 2011 09:45

    wow! Wat weer goed neergezet!!


    Fairouz

    Wednesday, October 19, 2011 09:03

    schitterend geschreven mobar
    je bent een bijzondere schrijver. ( graag komen lezen )
    zonnige groet , Fairouz


    windwhisper

    Wednesday, October 19, 2011 08:47

    wowww hiermee overtref je weer mijn stoutste verwachting, welk een schrijven, mooi mooi mooi en diep droevig
    warme groet en goede morgen Mobar
    vanuit het Haagse Cobie

    BeantwoordenVerwijderen
    Mobar Vorstkasteel27 augustus 2012 18:25



    Antonie

    Monday, May 07, 2012 16:11

    Goed Mobar!Je bent soms weergaloos goed! vrgr-antonie-


    Quicksilver

    Monday, May 07, 2012 12:29

    is dit liefde? stemt tot nadenken...

    lieve groetjes


    windwhisper

    Monday, May 07, 2012 11:54

    zelfs een tweede maal lezen laat de sfeer proeven
    warme groet Cobie
    goede middag Mobar


    trucker klaas

    Monday, May 07, 2012 00:32

    het nummer blijft boeien
    een terechte vraag die voor velen een andere invulling bevat

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mobar Vorstkasteel11 september 2012 10:28

    vrijdag 18 september 2009
    Ooit jouw vader
    Dat ooit jouw vader
    over wormen sprak
    alsof die de dood
    zouden verteren
    het verlies nog tastbaar
    dicht bij het leven
    dat zijn cynisme boekdelen sprak
    over doodgeboren
    lentekinderen en duistere machten
    die toestemden om het boek
    zonder inhoud te verbranden
    liet ons koud in het verlangen
    om vergankelijke dingen
    niet langer voor de vorm
    te hangen aan de hoogste boom
    waarin wij roofvogels gezeten
    onze vredespijp uitbliezen
    onze zondes overdachten
    zon opvingen met een glimlach
    een stukje drop op onze tanden
    omdat ooit jouw vader
    zijn kinderen blauwsloeg
    in onderwijzen was
    dat wat anders
    dan een opvoedende tik
    opgesloten in de genen
    en later in een isoleercel
    totdat je bijna stikte
    in eigen trouwe braaksels
    van overdachte wortels
    getrokken uit de dood
    in stilte gekookt
    omdat ooit jouw vader
    zelf ook een verslaafde was
    niet zozeer aan de nacht
    maar de onmacht van jouw moeder
    die vaak het avondeten oversloeg
    met onvergetelijke bemoeizucht
    waar de kinderen onder leden
    en vaak voor niemand
    de deur uit gingen
    zonder eten
    alleen een koek
    in de broek
    omdat ooit jouw vader
    zelf ook bang was voor de dood
    niet zozeer uit onmacht
    maar uit angst voor de nacht
    die zich neerstreek
    op zijn onbeholpen geweten
    al aangetast door de schizofrenie
    waarmee de buitenwereld zich toonde
    en langzaam de eer van het gezinaanvrat
    in zondagse tekortkomingen
    die werden tenietgedaan
    door de klusjes van de dominee.

    Schrijver mobar
    Geplaatst door Mobar Vorstkasteel op 07:00 2 opmerkingen:
    Mobar Vorstkasteel18 september 2009 07:05
    Naam: Quicksilver
    Datum: 17-09-2009

    Bericht: Héél sterk indrukwekkend schrijven!





    Naam: kerima ellouise
    Datum: 16-09-2009

    Bericht: een zo ingravend, sterk schrijven...indrukwekkend..op meerdere vlakken!





    Naam: Frederik
    Datum: 16-09-2009

    Bericht: Heftig gedicht. Ik vraag mij af of dit de deur open zet voor meer "heftige" gedichten, mede omdat ik mijzelf inhoud.

    Mobar Vorstkasteel18 september 2009 07:06
    16-09-2009 mobar netgedicht Ooit jouw vader 108 6.82 11 3

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Reageer op Trui

    Monday, November 12, 2007 23:39

    Eens te meer is jouw diepgang nog treffender dan je gedicht...


    Liefs... switi lobi

    lommert Reageer op Trui

    Monday, November 12, 2007 22:57

    indenkend droefmooi gedicht


    stevige groet
    willem

    Quicksilver Reageer op Trui

    Monday, November 12, 2007 21:44

    Dit gedicht is diep nadenkend! In een warme trui kan het als een deken over je heen vallen! Zo hoort het, maar ik proef een gemis, omdat je niemand kan bedanken...

    toch bedank je velen hiermee.. zet mij weer aan het denken...

    warme knuffel
    liefs, Dicky





    ninodepino Reageer op Trui

    Monday, November 12, 2007 21:27

    sterk, vanonder mijn trui


    Monday, November 12, 2007 21:13

    He, mooi dit. Aan het thema te zien hoop ik dat deze trui je nog lang warm houden mag. Haal hier wel iets meer uit dit gedicht dan enkel maar het thema winter. Ben ik juist? Een gemis van een geliefde of zo? da's wat ik er allemaal kan uithalen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. zaterdag 19 september 2009

    Spiegel jouw hart

    Speel met de zon
    geef zonde geen kans
    laat jouw innerlijke ik
    steeds van vrijheid genieten
    geloof in speelsheid en verdriet
    spiegel jouw hart aan de liefde
    zie jouw gelaat nooit onbemind
    spiegel jouw hart naar de maan
    en voel jouw inwendige kind
    spiegel jouw leven met gevoelen
    geniet van de natuur en de windv
    ergeet dat andere soms bedoelen
    wat in wezen niemand vind
    spiegel jouw tranen aan de regen
    vertrouw de gebaren van de geest
    kom jij jezelf dan weer eens tegen
    dan is het niet voor niets geweest
    spiegel jouw hart naar de zieldie
    in een ieder aanwezig
    steeds voor genade valt.





    © september 2009, mobar

    15-09-2009
    15:36 uur
    lief inlevend gedicht . Zal ik niet gauw vergeten.
    Het maakt blij. Je bent een meester in woorden en gevoelens weergeven. Een mens heeft ook weleens behoefte aan een
    compliment, wat echt uit mijn hart komt.


    ... ben even komen lezen bij jou ... deze viermaal

    BeantwoordenVerwijderen