maandag 24 november 2014

vrijdag 1 maart 2013

vrijdag 1 maart 2013

Afscheidsbrieven





Ik sta hier stil en lees jouw brieven. Ze zijn mooi geschreven, ook al omvatten

ze een afscheid tussen twee geliefden. Dit wordt mijn eerste kerstfeest zonder jou.

Het zal een sombere kerst worden, zonder jouw dierbare pianospel, en de prachtige

Christelijke liederen, die je zo gaarne voor mij zong. Je bent nu bij een ander,

vijftien jaar jonger dan ik, maar met meer ervaring in de liefde.





Je straalt de hele dag die hitsigheid uit, alsof je alle mannen ter wereld wilt versieren. Ik zou wel willen dat je in een andere straat gaat wonen. Het valt mij bitter je zo te zien met jouw jonge minnaar.





Ik heb de piano aan de buurvrouw gegeven. Ik zit hier en ik overdenk onze tijd samen. De gelukkige kerstfeesten in onze ruime villa. De mensen die we ieder jaar weer uitnodigden om de geboorte van het Christuskind met ons te vieren.

Dit jaar zal alles anders zijn. Ik lees jouw brieven nogmaals nauwkeurig door, en begrijp waarom wij afscheid moesten nemen. Het is stil hier zonder jou, maar jouw afscheidsbrieven brengen troost, en bieden mij ruimte om door te gaan. Veel geluk met jouw nieuwe vriend, ik doe mijn ogen dicht als jullie voorbij lopen, en zoek mijn troost bij de hond, die gelukkig bij mij is gebleven.















































© december 2009, mobar

10 opmerkingen:

  1. 03-01-2009 mobar netgedicht Haar onbeholpen droomziel 253 7.25 4 0

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lente genegen
    Zomer verlangen
    Herfst heimwee
    Winter stilte

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Druppelland Deel 3 Geruchtenspiegel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Druppelland Deel 2 Jasgrenzen
    Eiland van duisternis
    Dato Droogkloot
    Anita Dalstraat
    Schrijft ook brieven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. zaterdag 8 december 2012
    Verleden van Florian
    ...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En nog steeds…

    Sunday, January 21, 2007 19:41

    nou lievie toch wat is dit nu ineens,probeer er nu van te genieten,je straalde gewoon,probeer dat vast te houden.liefs

    En nog steeds…

    Sunday, January 21, 2007 15:02

    heb een beetje vertrouwen in jezelf Florian, en volg je hart, je bent verliefd, geniet ervan.
    Knuffie Cobie

    Claire Q Reageer op En nog steeds…

    Sunday, January 21, 2007 12:43

    I wanna fly
    and don't want to remember
    Just feel and live life
    The love that's there
    Free in arms of warmth
    And leave the bluesnight
    behind....

    Mooi geschreven! Liefs

    arie Reageer op En nog steeds…

    Sunday, January 21, 2007 11:58

    Loslaten van het oude(vertrouwde), jezelf opgeven; is dat wat je vreest?
    Geloof me, je geeft jezelf niet op, je wordt meer, meer van beiden...
    En ja, dat kan soms verwarrend zijn

    liefs, arie


    En nog steeds…

    Sunday, January 21, 2007 11:49


    liefs

    En nog steeds…

    Sunday, January 21, 2007 09:55

    Ach Florian, je 'denkt' te veel. Geniet eenvoudig van je verliefdheid, liefde. En verward? Dat hoort er nu eenmaal bij. Zeker in het begin.
    Treffend tonend overgebracht.
    Liefs en fijne dag,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. maandag 1 oktober 2012
    Uit het dagboek van Florian
    ....

    vrijdag 17 juli 2009


    En nog steeds…

    En nog steeds is mijn dromende hoofd genegen
    naar het bonzen van zijn liefdeshart geluisterd
    op zoek te gaan naar nieuwe liefdeswegen
    te lang zat ik achter geraniums gekluisterd
    als ik zijn zoet geparfumeerde stem hoor fluisteren
    denk ik aan niets anders dan eeuwige liefde
    zo zacht trillen zijn lipjes en zuig ik thans zijn tepel
    en ik wil niet wegzakken, niet ten onder gaan in mijn verdriet
    dat hij mij direct weer kan verlaten, of geen antwoord weet
    op de ondergang van mij, altijd te laat komend zonder vragen
    helemaal alleen in het zenuwpezen van de tijd doden
    is er een droom dan, die vraagt om een antwoord
    of een enkele zwaluw die zomer maakt, moet ik hem
    zijn zin geven of achteraf mijn zinnen laten leven
    wat als ik faal, en alsmaar te laat blijf komen
    steeds maar weer achter zijn verlangens twijfel
    terwijl mijn tong ruwer wordt, mijn vingers stijf
    kan ik hem niet inlijven in mijn gewoonte
    nooit voor mijn beurt te spreken, en alles laten wegglijden
    zoals sneeuw van een berg glijdt en er een lawine wordt gevreesd
    moet ik net als hij op zaterdag een schaap gaan aaien
    mijn handen opnieuw uitsteken naar degenen die reeds dood zijn
    kan ik die klamme deken van mijn rug gooien, en zonder
    deze zoete tranen, iets betekenen voor de mensheid
    die zich in mijn falen heeft verzuimd, zal ik een encyclopedie
    volschrijven over alle liefdeszuchtjes en genotkreetjes
    die hij uitslaakt met zijn hoge stem tegen alle regels in
    of moet ik gewoon in hem zijn, zoals alle mooie mannen in hem zijn
    hem een zonsopkomst beloven, voor een droomreis vol verloven
    gewoon fijn zijn grotje uitbikkend voordat het schip uiteindelijk zinkt

    ik weet het niet, we zien het wel.
    ...
    Schrijver: Florian - 2007

    BeantwoordenVerwijderen
  8. donderdag 8 november 2012
    Koortsdroom



    Koortsdroom



    Een in eerbied gebogen volk

    en appelbomen aan de hemelrand

    zie ik, gedacht met zieke ogen



    samen met een andere naakte man

    om verse appels te gaan plukken

    in die rijpe boomgaard voor zieken



    lees ik ernstig, reusachtige boeken

    in een verzonken stilte, hemelbed

    nog duidelijker, liefde, omschreven



    voor de ogen van de reizigers

    denken we samen aan schoonheid

    om de nacht omvangrijker te maken



    delen we elkaar adem, in de koorts

    van luisteren, verduisteren, kussen we

    een donkere wereld achter de gordijnen



    bloeit het land aldoor in de spelonken

    leven vrouwen, dichteressen van schoonheid

    die ondeugend naar ons lonken, flirten



    met wat we tot de dood volbrengen.



















    Schrijver: mobar

    Inzender: Henk van Dijk, 21-10-2008

    BeantwoordenVerwijderen
  9. donderdag 16 februari 2012
    Wintertijd - droomvrijheid

    BeantwoordenVerwijderen