vrijdag 30 januari 2015

Schilderde heimwee


Geschreven door mobar   

Schilderde mij af
als witte man op zwarte berg
liet mij voorbij glijden
over regenboog
vol kleuren rijden

verfde mij zorgvuldig
als groteske dwerg
op groene heuvels
naar beneden
naast de spiegelgalerij

schilderde mij terug
in dure, fatsoenlijke kleren
tussen rijke meneren
in hele chique wijk
liet mij voorbij flaneren

voor vergeten schilderijen
tijdens vorige levens
voorgaande relaties
stuk gelopen huwelijken
verkeerd begrepen vriendschappen
nooit uitgekomen dromen
mijn lijf een beeltenis

liet mij laag overvliegen
als blanke schavuit
hart op de tong, flapuit
probeerde mij te imponeren
zonder liefde te bekeren
in lethargische leegte
en onbeleefdheid

schilderde heimwee
tekende mij
voor het eerst
zonder hart op straat
in zoete vakantieherinneringen
woorden voor de ernst
gehoord
signeerden onze
betekenisloze liefde
achter dikke verweerde muren
stuk gelezen boeken
met hoge doorkijk ramen
onder het half gesloopte dak
van een oude suikerfabriek
in een boerenland vol dromen

viel het maanlicht door
gebroken glazen ruiten
zag ik de schaduw
van onze liefdesnacht
die eerste nacht
toen onze onschuld
werd vermoord

schilderde heimwee mijn geheugen.
 
© Copyright Henk van Dijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten