dinsdag 23 december 2014

Brief aan een vriend


Geschreven door mobar   

 
O de zon, er is veel over geschreven in brieven
en verhalen, liederen en gedichten.
Ik speel met de gedachten
er een muzikaal gedicht over te schrijven.
Maar mijn ganzenveer heb ik verloren,
en mijn ballpoint wil niet schrijven
De zon, ik zou het bijna vergeten.
Een afbeelding van het geluk, het stralend licht.
Wat zou dat schelen? Wat zou ik kunnen schrijven?
Wat zou ik kunnen schrijven zonder zwaarte.

En de Maan, ik heb het woord versleten.
Maanspiegel, maanvissen, maanvlinders.
Ik kwam ze tegen in mijn mannendromen.
Is er een mooier woord dan Maan.
Is er een man zonder een maan?
Waar moet een brief mee beginnen?
Met een voetstap, een vingerafdruk
Een teken van genegenheid, hoogachting
respect of gewoon simpel mazzel.
Ik, alleen, zou je willen beminnen met alles
wat in mijn mogelijkheden ligt,
maar er zijn geen woorden als de nacht
valt in ‘t duister. Er is geen duister zonder nacht
en geen nachtbrief zonder licht.

Een gedicht. Ik heb er veel over gelezen.
Ik heb er vaak aan gedacht een
mooi gedicht te schrijven. Maar ik kan het
mij niet dwingen, ik wil eerst een liedje
zingen, en dan dronken worden, omdat
jij nog aan mij denkt. En mij de vrijheid
van mijn woorden schenkt

Op het witte behang van de statige kamer tekent
zich een schaduw af, het lijkt alsof ik
weer die film zie, van mensen die bedriegen.
Gelovigen van het linkse, fanatiekelingen van het rechtse
Ik zie ze onbeholpen draaien naar de flikkering
van het immense, intense helse licht.
De laatste zwart wit film is begonnen.
We denken niet in uitersten, zoeken de nuance.
Soms zijn we plechtig, dikwijls zijn we doof.
 
Bij het meer waar de oude wilg staat is de kraai
bezig met een slim spel waardoor hij zich niets
van de aanwezige mensen aantrekt.
De natuur behoeft geen geheimen om
met de waarheid te rijmen.
Ik kijk graag naar grote vogels.
Hij vliegt vlak boven de golven
en land daarna op een tak van de boom.
Dit is de plek waar ook het grijze konijn vaak komt.
Ik weet dat het beestje mijn dromen kent.
Ik weet dat de kraai ook mijn dromen kent.

In cultusruimten liggen de geheimen
van een moeizaam proces op weg naar herkenning.
De getekende seizoenenblues met de hoop op erkenning.
Het hart kent vrijheid en trouw,
maar dat is een bittere noodzaak,
niet iets om te aanschouwen
of te vervloeken als een zonde.
Een bijna ongrijpbaar gevoel, van onbehagen.
En gelukzaligheid, dat ook.
Een soort genegenheid die warmte geeft.
Beste vriend, ik geef je de zon en de maan
in mijn nachten, de zon reeds bij nacht
van de maan in de avond.
Ik beloof je spoedig helderheid
En enkele beweringen om de waarheid
aan te toetsen, wanneer je mij
om het minste, weer vertrouwt.
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten