vrijdag 26 december 2014

Het Grijze schrift 1

Onbekommerd
Geschreven door mobar   


Hou van het leven
de maan en de liefde,
ben echt een romanticus,
die veel liefde kan geven.
Maar ik kom niemand tegen
die het maanlicht
verdragen kan.
Niemand die ik tegenkom
verdraagt het maanlicht
van mijn winterdroom
*
“ wat een kut site is het hier
met iemand”
( zie profiel)
Ik citeer:
Want een vreemde site is het hier
Niemand om mee te chatten.
(Chillen)
*
Laten we dansen
en daarna onbekommerd vergeten
dat we ooit hebben gedanst
om de zon te bevrijden
( je wilde me naakt zien
dat is je niet gelukt).
( je glimlach was mooier
op de foto, dan in het echt
de taal die je sprak
vergat de interpunctie
van de dood, die reeds
eerder had gesproken )
( liever had ik je een knuffel gegeven )
( of mezelf in een ander leven geplaatst )
*
Je bent op zoek naar echtheid
maar op je profiel staat de grootste leugen
moedwillig mensen jaloers maken
is een misdaad jegens de mensheid.
( Je mag mij ook zeggen
waarom je vind
dat ik niet eerlijk ben
misschien kan ik het uitleggen
omdat ik niet de waarheid ken.
( dit is de waarheid,
zo onbeholpen ben ik echt ) )
Niet alles is wat het lijkt.
Mensen stellen zich soms
anders voor dan ze zijn
ze schrijven dan alsof
ze iemand anders zijn
dan ze zich voordoen.
 
© Copyright Henk van Dijk


De eenzame schilder
Geschreven door mobar   



De eenzame schilder
schildert met magisch realisme
de dood van inwendige ziel
slooft de hele winter
zijn verstand letterlijk
uit zijn handen

wanhoop staat altijd
voor hem klaar
als bron van inspiratie
vallen de lijken
per dozijn uit de kast
op canvas kan je alles
tot leven krijgen
zelfs de vele gezichten van de dood

en als het voorjaar straks zal komen
zingen er vreemde rode kraanvogels
die hem de kaas van het brood stelen
en er vandoor gaan met een maagd
die voor zijn geneugten was bestemd

”Mag ik je iets vragen?”

vraagt de kunstenaar aan het geraamte
dat hij op het doek heeft geschilderd

”Ik had vannacht
een bijzondere droom
denk jij dat iemand anders
die ook heeft gehad? “

maar het geschilderde skelet
antwoordt niet in de stilte
maar in zijn onheilspellende zwijgen
ligt de dood, gemaskerd, om de hoek
om het er koud van te krijgen.
 
© Copyright Henk van Dijk

Hier is de koffie
Geschreven door mobar   



Drink nu, voorzichtig, slurp niet
het is erg warm, en buiten koud
en blijf het zwijgen vasthouden
het is goed zo, kan later niet beter
zal nooit meer echt veranderen
zoals een dichter dat zou doen
wanneer een dichter dat zou kunnen

hier is de koffie
op het terras van de wanhopige
zo dat men haar niet zal vergeten
als het gelukzalige geweten
uit oorspronkelijke vertalingen
van in de taal vergeten gedichten

ze was echt die volmaakte vrouw
en maakte bijzondere tekeningen
ik kende haar nauwelijks
van wat het is om een gevoel te hebben
in mijn nut bescheiden te zijn
in haar lichaamstaal te vertrouwen
maar ze nam mij tot haar
en ik ben in haar tot haar gekomen
ze was echt die volmaakte vrouw
en schreef sublieme gedichten
ik kende haar oppervlakkig
van wat het was zonder gevoel te leven
in mijn nut bescheiden te zijn
van haar lichaamstaal te houden
toen zij zich in mij nam
en mij tot zich in haar had genomen
hier is de koffie
je mag slurpen en boeren laten
op het terras van de wanhopige
niemand zal haar ooit vergeten
als het gelukzalige geweten
uit gewortelde verhalen
verhalen met wortels in mijn ziel
is ze altijd die vrouw gebleven

die vrouw in mij die me verwende.
 
© Copyright Henk van Dijk

Zonsopkomst
Geschreven door mobar   


Hier in mijn hartboezem
ruil ik jouw diepste adem
voor de woordeloze zee,
voel die rode gloed
over mijn armen, de straatarmen
van mijn naakte onderlichaam
gelukskruis van mijn burgerplicht
in ongelukkig gekozen woordenbrij
sta op, wees paraat
blijf waakzaam, beide ogen open
en geef me jouw intieme rugzak
jouw gelovige rugzak van rituelen

ik maak juwelen van stenen
en stenen van juwelen
mijn lijf siddert eenzaam doorzichtig
door de gaten van het ochtendgordijn
je leest de krant met twee paar ogen

een dwaze wolkenlucht vol wilskracht
deze dag, al vroeg onder regen gedompeld
lijkt de stemming onveranderbaar
is jouw lijf als een rots, bebost
maar onbegrepen, laat ik je gaan
ik was slechts tegenwind
en geef je mijn nachtvracht
voor de terugreis, die eindelijk
ergens heengaat.
Ik voel het nu
je hebt jouw intellect
verkocht aan schoonheid
degenen die jou volgen
zijn door jouw woorden
gevangen genomen
met perfectie
in de onschuld van de poëzie

gelukkig praten ze niet
met mij, ze laten mij alleen
ik probeer woord voor woord
te begrijpen, kies iedere dag
voor mezelf, de meest menselijke
dichter, tussen de woorden
onder de verwarrende woordenbrij
van collectanten

ik ervaar het diep
jij hebt jouw schoonheid
mijn intellect is troebel
tussen zoveel schoons
voor mijn neus
alles wat ik denk te weten
sneeuwt onder mijn geloof
jouw hart voor altijd bij me
geschiedenis van emotionele groei.
Het licht is lichter nu
jouw hart zweeft als een vlinder
de maan is weer gaan schuilen
schaduwen verdwijnen
jouw ogen spelen een taalspel
ik voel het nu
er is meer dan ooit
meer scheppingskracht
dan ooit te voren
we genieten samen
van de zonsopkomst
en daarna vertrek je
zie ik je nooit meer terug
of in een droom verschijnen.

 
© Copyright Henk van Dijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten