vrijdag 26 december 2014

Zondagsdroom - Violette

Bevangen
Geschreven door Violette Zandheuvel   
Ik draag mijn vrouwelijke ziel hier
onder het duister glanzen van sterren
breekt mijn droom in duizelen

draaiend, fluisterend, bevangen
onderdeel van jouw verlangen
breng mijn vrouwenzender rust

met jouw onvolprezen mannenliefde.




 
© Copyright Henk van Dijk

Dwaalnacht
Geschreven door Violette Zandheuvel   


Onze intimiteit maakt de nacht
zichtbaar teder, en ondoorzichtig

onze lichamen
nemen de ruimte, in liefde
en schaamteloos genieten

het ritme van vrijen is zacht
en dwalend in hunkering
zo intens is onze schemervreugde
in de dwaalnacht van onze keuze

misschien de schaduw
van het lijfzuchten van duister
het stille herademen
van verwerken van verdriet
doet ons troosten in de liefdesnacht

met de intieme hunkering
van een levensgroot genot
samen, maanlicht ondervonden
met de intense vertedering
van een stralend hartgeluk.

 
© Copyright Henk van Dijk


Laveren
Geschreven door Violette Zandheuvel   


Ze zeggen dat het overgaat
de verwarring en de sterren
die zilte maan die zee kust
en golven laat relativeren

voel ik de wind op mijn gelaat
dan zal ik mijn geheugen testen
of ik nog weet van de liefde
en iets om te relativeren

schrijf ik jou niet meer die brief
die ik nooit had moeten schrijven
bewaar ik de zoete onrust
als een dood geboren konijn

wil je bij me zijn
dan moeten we leven
onszelf in alle liefde geven.

 
© Copyright Henk van Dijk


Stilte van mijn droom
Geschreven door Violette Zandheuvel   


Als de dichter
niet is, niets is
geen persoon
en geen haven
een niemand
zonder heimwee
en met geen
enkel verlangen

gezwicht
voor een woord
een theorie
zonder bloed
een metafoor
zonder gevoel

ben ik bij je
achter een boom
verschuil ik je
als stilte
in een droom
bewaar ik je

laat ik je niet
gaandeweg
een niemandsland
verwoorden

zonder de stilte
van mijn droom.

 
© Copyright Henk van Dijk


De weg naar huis *
Geschreven door Violette Zandheuvel   
De weg naar huis was zwaar
maar toch begaanbaar
ik herinnerde mij liefde
voelde dat ik liefde kon voelen
en er klonk een echo
van een vogel, die wegvloog
die ik niet thuis kon brengen
uit dit land, naar andere landen
om er stilte te verkondigen.

 
© Copyright Henk van Dijk



Zondagsdroom
Geschreven door Violette Zandheuvel   
Nodig ben je
zondagsdroom
tussen de regen
onder donkere wolken
denk ik aan je
het wordt toch niets
dan lege ruimte
het aantal spiegels
blikt hardnekkigheid
en achter heimwee
groot verlangen ben ik bij je
denk ik te kunnen
achterhalen, of aanvaarden
dat dromen over jou
en langzaam ouder worden.
 
© Copyright Henk van Dijk


Uit jouw stilte
Geschreven door Violette Zandheuvel   
Mijn diepste stille ik
dat zou je wel willen zien
begrijp ik uit jouw stilte

terwijl je
mij mijn woorden ontneemt
alsof we samen vleugellam zijn
niet meer alleen, zonder elkaar
in de spiegel kunnen kijken

het antwoord blijft verzwegen
achter vreemde ogen
schuilt de wind
zwaar op de hand

geef ik mijn zwijgen terug
aan jouw verstand
om dit verdriet te relativeren.

 
© Copyright Henk van Dijk


Juli Hooimaand
Geschreven door Violette Zandheuvel   
Juli Hooimaand
 
© Copyright Henk van Dijk



Zeevlucht
Geschreven door Violette Zandheuvel   
Zeemeeuwen vlogen door de nacht
gezonken in een golvend dromen
sprak ik jouw naam in stilte

en je vloekte niet,

in het donker ademde jij
gooide jij mijn hart
in gedachten weer terug in zee.

 
© Copyright Henk van Dijk

Zondagsdroom
Geschreven door Violette Zandheuvel   
Nodig ben je
zondagsdroom
tussen de regen
onder donkere wolken
denk ik aan je
het wordt toch niets
dan lege ruimte
het aantal spiegels
blikt hardnekkigheid
en achter heimwee
groot verlangen
ben ik bij je
denk ik te kunnen
achterhalen, of aanvaarden
dat dromen over jou
en langzaam ouder worden.

 
© Copyright Henk van Dijk

Uit jouw stilte
Geschreven door Violette Zandheuvel   
Mijn diepste stille ik
dat zou je wel willen zien
begrijp ik uit jouw stilte

terwijl je
mij mijn woorden ontneemt
alsof we samen vleugellam zijn
niet meer alleen, zonder elkaar
in de spiegel kunnen kijken

het antwoord blijft verzwegen
achter vreemde ogen
schuilt de wind
zwaar op de hand

geef ik mijn zwijgen terug
aan jouw verstand
om dit verdriet te relativeren.

 
© Copyright Henk van Dijk

In droomgeschapen liefde
Geschreven door Violette Zandheuvel   
Jouw warme mannenhanden
laten mijn huid tintelen
van verlangen en hunkering
onze blote voeten raken elkaar
in ’t tedere van de schemernacht
jouw mannelijkheid verraad
het trouwe schijnen van maanlicht
de aanraking van mijn wulpse borsten
doet mij huiveren van intens genot
je dringt langzaam, sappig, in me
als een lenige slang, kronkelend
in een geheimzinnige liefdesgenegen grot

samen beleven wij de onmetelijke liefde
als man en vrouw
in droomgeschapen sluimernacht.

 
© Copyright Henk van Dijk



Spiegeldood
Geschreven door Violette Zandheuvel   

Het is alsof de dood ons stilte afpakt
en de kleuren van bloemen
intenser zijn dan ooit

maar helderheid is in een waas
omdat de spiegel nooit kan liegen
en denken soms niet verder gaat

dan voelbaar beseffen dat het sterven
ons de grootste talenten heeft ontstolen
om voort te leven in gedachten.


 
© Copyright Henk van Dijk




Voel je mij niet meer
Geschreven door Violette Zandheuvel   
De dagen dat je tastbaar was in zwijgen
kan ik nu zielsalleen niet meer bereiken
ik vergeet je en zal de hoop ontstijgen
verder ga ik zonder jou te leven

voel je mij niet meer
ben ik je nooit vergeten
is er niets van jou onzeker
in mijn hunkerhart gebleven.
 
© Copyright Henk van Dijk



Geen opmerkingen:

Een reactie posten