vrijdag 26 december 2014

Donald Dankzand

Het best alleen
Geschreven door Donald Dankzand   
alle leugens en gefluister

de nacht, de stilte
sinds je niet meer bij me bent
voer ik de eenden in het park
met droge kruimels in de vijver

de wereld zo eenzaam
nam nooit de moeite
mijn gedichten ooit te lezen
steeds weer smoesjes

de nacht, de stilte
sinds je niet meer van me houdt
voer ik  geesten van het duister
gooi ik de kruimels in de vijver

waarom is er zoveel eenzaamheid
sinds ik je niet meer aan je denk
voeder ik leegte met gedachten

ik ben mezelf het best alleen.

 
© Copyright Henk van Dijk

Tussen ons
Geschreven door Donald Dankzand   


Tussen ons is een weg langs landerijen
een met een muur omringde dodenstad
tussen ons ligt een braak land
maar de tijd is nu gekomen
van afstand, afscheid nemen.

 
© Copyright Henk van Dijk
Naar de stad
Geschreven door Donald Dankzand   


Arme, verwaarloosde kinderen liepen
naast gebogen, huilende moeders
langs hoge bomen over ouderwetse lanen
ze droegen zakhorloges, waarop ze lazen
de zon ging onder, wolken kwamen
dromen namen de plaats in
van herinneringen, die vervaagden

wat zij jaren als armoedig gezin
hadden ondergaan op ‘t platteland
was niet te beschrijven met ’t vlakke verstand
maar er werd nu, eindelijk
een hoofdstuk uit ’t verleden afgesloten

het boek van de armoede werd
nu bladzijde voor bladzijde gesloten
alle spullen werden op een kar geladen
om in de stad te worden verkocht

een ezel stond klaar om de boel te trekken
de contouren van de oude stadsmuren
doemden op uit de ellende van de winteravond
het koude begin van het jaar had voor extra
zorgen gezorgd

de kinderen kregen het warm van binnen
in de verte zagen zij lichtjes branden
de geur van leven kwam hen tegemoet
de ezel balkte witregels onder het verhaal

de kar verplaatste zich moeizaam
het oude balkdier was moe
en de wielen waren oud en versleten

misschien waren de oude spullen
wel niet meer zoveel geld waard
en zou de tocht op niets uitlopen
hadden zij beter op ’t platteland
blijven wonen

als dat tenminste had gekund
zonder de centen, zonder de warmte.



 
© Copyright Henk van Dijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten