vrijdag 26 december 2014

Het papieren nachtwoud


Geschreven door mobar   

Onze tedere huiden
zijn gewild bij papieren tijgers
letters verslindende roofdieren
hongerige weduwen, spelende kinderen
en masturberende ambtenaren
die bazig blazen
om de ziel te stofferen
met wat dwaalspoor uit de eeuwen

we zitten niet stil
maar verdwalen dwaas en waarachtig
in het papieren nachtwoud
waar je steeds zegt
dat het regent in nieuwe verhalen
heldere avonturen bij nacht

achter gesloten nevelgordijnen
waar ons hart ligt voor consumptie
in een rubberboot nabij ‘t eiland
om stille corruptie te verdrijven
’t land te bevrijden van angst
achterdocht en schijnheiligheid
van dominees in doorzichtige gewaden
en ministers op leren sandalen

de maan schijnt met jaren van heimwee
in de binnenwereld van onze ziel
werd er een uitzinnige stad gebouwd
om de woestijn en de jungle te ontzien
van ons de jouwe, de stilte, jouw tederheid
vol meervoud tot gedachten
in dat lepeltje liggen en teder kussen
vraag je naar alles, vraag je naar niets
naar licht, schaduw, en nachtschijn

een nieuw boek, een andere maan
een vreemdere naam voor mijn hoofd
mijn lichaam, mijn brein en gedachten
anders dan alleen mijn verlangen
voor niemand een antwoord
een verlossende brief, of
een verklaring

over dat er eindelijk een oplossing
komt voor de intensieve problemen
rond mijn verloren identiteit
mijn onzichtbaar geworden naam

er vliegen literaire insecten
naar geletterde huisvrouwen
die in nachttarieven toeschuiven wat
door de maatschappij werd vergeten
gedreven in dit leven van beleven
bij een glas dampende anijsmelk

onze liefdesliederen zijn gewild
in het toneelspel in ’t nachtwoud
van met de dood sprekenden Barbiepoppen
die graag in ons hun heil nog zien

als we dapper genoeg zijn voor ’t woud
mogen we God misschien danken
dat we nog dankbaar mogen zijn
en het klaarspelen te danken

in alle verwarring van
onze zelfgekozen eenzaamheid.
 
© Copyright Henk van Dijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten