dinsdag 10 februari 2015

4 - Hier klopt iets niet

4 - Hier klopt iets niet
Hersensprookjes - 2006 - 2009
Geschreven door mobar   
donderdag, 29 maart 2012 20:40
"Hier klopt iets niet, Jaap" de stem van Jeroen Splinterman klinkt vastberaden in het oude kantoorpand.
"Nee, dit is duidelijk geen brief aan de droomwereld van Hubert Stuipje."
"Kijk nog eens goed, het is ander papier, niet het papier wat Hubert Stuipje normaliter gebruikte tijdens zijn bedwelmde uren."
"We moeten zorgvuldig zijn Jaap, laten we niet de zoveelste vergissing van de wetenschap maken en ons concentreren op Hubert Stuipje voor het onderzoek."
"Okay Jeroen, er zijn al zoveel mensen die met het vingertje wijzen, het is noodzakelijk een juiste weergave van de feiten op een rijtje te krijgen."
"Kijk nog eens naar die brief, wat staat er onder? "
"Met vriendelijke groet Donald Dankzand."
"Het is dus inderdaad geen brief van Hubert Stuipje."
"Nee, Jaap, dat dacht ik al, laten we geen vergissingen maken en verscheur deze brief, zodat we het onderzoek weer zorgvuldig kunnen voortzetten." “Waar zijn de foto’s van de schilderijen gebleven?”
" We moeten de mensen uit dit kwaadaardige systeem krijgen, vingerwijzende mensen zijn er al genoeg,en een vooroordeel kan snel ontstaan, laten we zorgvuldig zijn, Jaap!"
Plotseling begint Jeroen Splinterman hevig te hoesten. Jaap schrikt. Jeroen neemt een slokje warme kruidenthee.
"Ik herinner mij een droom." zegt Jeroen. "Wat voor een droom ?" vraagt Jaap.
"Een droom die ik al een paar keer had voordat we aan dit onderzoek zijn begonnen" "Een groot verlaten strand, ik alleen uitkijkend over de zee, denkend aan een bijzondere vrouw, die ik ten onrechte heb gekwetst, en die nooit mijn excuses heeft willen aanvaarden" "O, dat is niet fijn" antwoordt Jaap.
"Nee zeker niet, al helemaal niet omdat het een erg fijnzinnige mystieke vrouw betreft."
" Een vrouw waarvan ik dacht dat ze mij kon begrijpen."
"Maar ze kon jouw excuses niet aanvaarden?" vraagt Jaap.
"Nee, Jaap, ze verwierp mijn argumenten en schreef me dat ik het allemaal aan mezelf had te danken"
"Wat naar Jeroen!" “Ja, Jaap!”
" Ach goed, daar gaat het hier nu niet om, laten we verder gaan met het lezen van de brieven van Hubert Stuipje"
"Okay dan, we praten er niet meer over", antwoordt Jaap terwijl hij voorzichtig een volgende enveloppe opent. Buiten aan de gracht begint het druilerig te regenen, het is een natte novemberdag in Amsterdam. Het onderzoek is in volle gang.

 
© Copyright Henk van Dijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten