dinsdag 10 februari 2015

IJsbeer in de gang

IJsbeer in de gang
Hersensprookjes - Teksten
Geschreven door mobar   
maandag, 14 juni 2010 22:10

Groenland, November 2015

Tijd voor de huichelaars om onschuld af te schudden. Ik kwam hem weer tegen, hier in de gang, in de kou, mijn tegenpool de ijsbeer, met een vissenkom in zijn hand. Hier in mijn zelfgebouwde Iglo. Ik keek hem aan, en daarna keek in een andere richting vrije zee. Een uitzicht, waar ik tevreden mee was. Hij probeerde mij te verleiden, maar ik had geen zin in rauwe haring, sopte liever in mijn veren, dan in uitjes, om mij te verstoppen, uit mijn verleden, met protestmuziek in mijn nachtkastje. Er was geen grotere ontsnapping mogelijk dan die uit mijn dromen, met de juiste timing en medicijnen, wijn en cider. Er was geen kleinere rookwolk dan de rookwolk van een dwerg, die juist tussen mijn gevederde benen wegliep als een kuiken, klaar voor de koekenpan. Ik had een tijdlang een soort van oppervlakkig contact met wat plaatselijke hoeren die ervan baalden dat de vis nog steeds bevroren was. Ik dacht eigenlijk dat die ijsbeer mij al lang vergeten was.
Maar hij wilde niet opzij, ik vroeg hem beleefd opzij te gaan, maar de ijsbeer bleef staan, vertegenwoordigde de natuur in mijn geweten. Het was een weldoorvoede ijsbeer, er was geen reden om aan te nemen dat hij honger had. En ik was altijd heel braaf voor het milieu geweest. Ik deed mijn behoefte in een oude pan.
En het kuiken begon vervelend te doen, ik moest plassen, maar was te wild voor het toilet dus ging ik naar een boom, die kon wel tegen een stootje, en legde door een plasje niet het ootje. Het was een vorst bestendige boom, zo'n boom die in de winter gewoon door blijft groeien.
De ijsbeer volgde mij gedwee, en klom als een aapje in de boom, net als het afscheid in mijn droom.







 
© Copyright Henk van Dijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten