woensdag 11 februari 2015

Dieren bevrijden

Dieren bevrijden
Hersensprookjes - 2008 - 2011
Geschreven door mobar   
vrijdag, 30 april 2010 19:51

Ik zag een tijdje geleden op Nova, iets over een bijeenkomst in Appelscha. Een Internationale bijeenkomst van dierenrechten activisten. De laatste jaren werd ik nogal opgeschrikt door de harde en vaak ook dwaze acties, van dierenrechten activisten, die het nieuws haalden. In de brand steken van vrachtwagens, intimideren van mensen.
En het zal inmiddels wel bekend zijn, het vrij laten van nertsdieren, die vervolgens massaal de dood vonden door het verkeer en in het wild ook niet kunnen leven, en een ellendige eenzame dood sterven.
Ik ben ook geen voorstander voor het houden van dieren voor de vacht, en ook fel tegen de mistanden in de bio-industrie.
Ik denk dat er heel veel mensen zijn die strijders voor dierenrechten sympathie toe dragen. Maar ik vraag me af of deze radicale acties langzamerhand niet het gevolg krijgen dat steeds meer mensen de neus ophalen als het over dierenrechten gaat. Dat de fanatiekelingen het voor de anderen verpesten, door te heftig te werk te gaan.

Ik heb ook op de site van de dierenbescherming gekeken.
Er is inderdaad sprake van een alarmerende situatie, een enorme toename van het aantal dieren voor de vivisectie, de slechte huisvesting en dieronvriendelijk bio-industrie, de milieuproblematiek, en de verspreiding van ziekte, het resistent worden van virussen en ziektekiemen, en het gebruik van dieren voor entertainment op een dier  onvriendelijke manier. Het is volkomen duidelijk dat er een breder bewustzijn onder de bevolking moet komen zodat de rechten van dieren, duidelijker tot uitvoer kunnen gebracht, en er in de veehouderij weer meer aandacht voor het welzijn komt en andere mistanden verboden worden. De oprichting van de Partij voor de dieren, en de kamerzetel van deze partij heeft er mede toe geleidt dat het in de tweede kamer weer een agenda punt is geworden. Ik weet niet wat het standpunt van deze partij is ten opzichte van harde acties, maar ik kan mij voorstellen dat zij daar ook niet blij mee zullen zijn als het een grens overgaat.
Maar er zijn ook harde acties die misschien wel door de beugel kunnen, ik denk dan aan acties tegen de walvisvaart, waarbij schepen worden geramd, om de walvisjacht te stoppen
Ook zal er een nieuw maatschappelijk debat over het gebruik van proefdieren moeten komen. Er zijn situaties denkbaar waarin het misschien niet anders kan, maar dan zal er veel zorgvuldiger mee om moeten worden gegaan, want nu komen helaas hier ook mistanden voor.

Of dwaze acties als het met geweld bevrijden van pelsdieren, vernielingen aanrichten, en mensen intimideren, bezittingen in de brand steken naar een breder maatschappelijk debat zal leiden valt nog te bezien. De kans is groot dat veel mensen denken, dat zijn een stelletje malloten, en vervolgens weer de vork in een niet biologische varkensrollade steken.
Niet wetend wat het arme dier waarschijnlijk heeft moeten meemaken, tijdens zijn of haar leven als product van de intensieve veehouderij, dicht op elkaar gepakt met soortgenoten. Ook over de transporten van levende dieren, doen soms gruwelijke verhalen de ronde, allemaal omdat de mens iedere dag een stuk vlees op het bord als normaal beschouwd.

In het uiteindelijke doel van de dierenbevrijders kan ik me wel vinden, de rechten van het dier, worden te weinig gerespecteerd, maar of deze radicale acties de juiste strategie is om dat te bereiken, daar heb ik nogal wat twijfels over.
Acties die respectloos zijn tegenover de medemens, en zelfs ook het onmiddellijke welzijn van bevrijde dieren bedreigen, zullen waarschijnlijk leiden tot onbegrip bij het grote publiek. En het is nu juist deze mensenmassa die zich bewust dient te worden, dat de huidige voedselpolitiek tot ongewenste excessen leidt.

Voor de partij voor de dieren is er nog een lange weg te gaan, en ik betreur het dat er recentelijk onenigheid binnen de partij is ontstaan.
Het zou jammer zijn als die belangrijke kamerzetel niet zal worden gehaald, door dat de partij de zaken niet op orde heeft.

Ik wens de partij voor de dieren veel wijsheid toe, evenals de dierenbevrijders.












De Heer Mobar Vorstkasteel.



http://duurzameveeteelt.nl/
 
© Copyright Henk van Dijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten